This is Czech version.
You can try English version
Program xpexeso - hra s 64 kartičkami
V této hře vyhrává ten, kdo má lepší krátkodobou paměť na
polohu a obsah kartiček. Program emuluje klasickou hru PEXESO, kterou
rádi hrají hlavně děti se skutečnými papírovými kartičkami.
Zdroj
Program je k dispozici ve zdrojových textech
na ftp serveru
katedry matematiky FEL ČVUT
v souboru
xpexeso.tar.gz.
Použijte
$zcat xpexeso.tar.gz| tar xvf -; cd xpexeso
a přečtěte si soubor
README.
Existuje i RPM balíček, který připravil Zdeněk Pytela.
Balíček najdete na
ftp://ftp.phil.muni.cz/pub/local/xpexeso.
Vlastnosti programu
- Program je určen pro X Window System a je dodáván ve
zdrojových souborech v jazyce C. Vyžaduje pouze základní
knihovny pro X11. Program poběží na všech platformách, kde je
implemenován X Window System, tj. pravděpodobně na
libovolném UNIXu. Byl odladěn na Linuxu.
- Program je volně šířený pod GPL licencí.
- V současné době je k dispozici česká a anglická
jazyková mutace. Další jazykové mutace lze snadno vytvořit.
- Program nabídne při každé nové hře volbu z několika sad
obrázků. Viz níže.
- Kdokoli si může vytvořit vlastní obrázkovou sadu kartiček a
přidat ji do programu. Sady jsou uloženy v běžném grafickém
formátu X Window Systemu xpm.
- Hru může hrát jeden až deset hráčů.
- Libovolné množství z těchto hráčů může zastoupit automat.
- Automatu lze nastavit "úroveň zapomínání" a tím přiblížit
jeho chování skutečnému člověku.
- Je implementováno i nepřesné hraní automatu, tj. že třeba sáhne
těsně vedle. I tato vlastnost přibližuje automat člověku.
- Je možno nastavit strategii hraní automatu (zlomyslná/otevřená hra).
- Je možno nastavit časové prodlevy při hraní automatu.
- Automat může mlčet, komentovat své tahy, nebo dokonce kibicovat
lidské hráče (slovy "druhou kartičku znám", "druhou kartičku
tuším", "tu už jsme viděli", apod.).
- Parametry zapomínámí lze nastavit nezávisle pro dva typy
automatů.
- Program může vypisovat názvy otáčených kartiček. To je užitečné,
pokud se s novou sadou kartiček seznamujeme.
- Po odehrání hry vrátí program všechny obrázky na plochu. Kliknutí
myši ukáže název obrázku.
- Program může vytvořit podrobný zápis o průběhu hry. Z tohoto
logu je možné vysledovat způsob uvažování automatu i vaše chyby
při hře.
- Je možné hrát s jiným počtem kartiček než 8x8. Program je
připraven hrát až se 128 kartičkami tak, že smíchá obrázky ze
dvou sad.
Vzhled programu se sadou obrázků "večerníček":
Historie programu
Podnětem k napsání programu byl nápad mého syna Mirka
(2. třída základní školy) udělat pexeso v počítači.
Bylo to v červnu 1999. Řekl
jsem: když namaluješ v Gimpu 32 obrázků, pak ten program
udělám. Bohužel, on ty obrázky měl za pár dnů hotové. Proto jsem se
ponořil do studia knížky Aleše Limpoucha a pustil se do
díla. Skutečnost, že program existoval ve verzi pro svgalib od
Petra Bláhy,
se nedala využít, protože jsme to potřebovali pro X. Zdrojový
text jeho programu jsem vůbec nepoužil a napsal vše znova.
Napsat na prostředí nezávislé algoritmy a implementovat lidské
vlastnosti pro automat bylo to nejjednodušší. Ve verzi pro textový
terminál (bez obrázků) byla hra napsána a odladěna během
odpoledne. Další dva týdny jsem zápolil s tajuplnými přípravky a
podobnými obludnostmi X Athena.
Cílem bylo udělat užitečnou hru pro X Window System a podnítit
v synovi zájem o programování v jazyce C a
o principy UNIXu. Z toho důvodu jsou komentáře ke zdrojovému
textu výhradně v českém jazyce. Věřím, že cílů bylo
dosaženo, protože Mirek se pustil do prvního studování učebnic
jazyka C a experimentování s prvními jednoduchými programy.
Obrázkové sady
Většinu obrázkových sad pro PEXESO v počítači vytvořili
v roce 1994 bratři Petr a Pavel Matulovi. Tyto sady jsou distribuovány
společně s jejich programem pexeso pro MS DOS.
Program je volně dostupný (pouze v exe podobě) na
WWW stránce Pavla Matuly.
Implementace grafiky je svým způsobem famózní, protože počítá
i se staršími typy DOSových počítačů a se všemi obrázky
dohromady se vejde do
16 barev. Každý obrázek je přitom vměstnán do plochy 56x56 pixelů.
S laskavým dovolením Pavla Matuly je většina těchto obrázkových
sad zahrnuta do distribuce programu xpexeso.
Pokud vytvoříte zajímavou sadu obrázků pro xpexeso, rád ji do
distribuce programu zařadím. Dnes máme k výrobě obrázků silnější
nástroje než v roce 1994 (například Gimp) a asi se nemusíme
omezovat na 16 barev (dokonce i X servery s 256
barvami jsou dnes výběhový typ).
Obrázkové sady distribuované s programem xpexeso jsou následující:
- Večeníček.
Obrázková sada zobrazuje figurky z českých televizních večerníčků.
Původní ilustrace: Ondřej Sekora, Josef Lada, Vladimír Jiránek,
Josef Čapek, Jiří Šalamoun, Helena Zmatlíková, Adolf Born, Radek
Pilař, Zdeněk Miller, Věra Marešová, Josef Skupa a mnoho dalších.
Pro počítač upravili: Pavel Matula, Petr Matula.
- Zvířata z afriky.
Nakreslili: Petr Matula, Pavel Matula.
- Kdo jsi?
Sada zachycuje lidské vlastnosti podle anglického kreslíře
Rogera Hargreavese.
Pro počítač upravili: Petr Matula, Pavel Matula.
- Městské znaky.
Sada zahrnuje znaky některých měst České a Slovenské republiky.
Nakreslili: Pavel Matula, Petr Matula.
- Hračky.
Nakreslili: Petr Matula, Pavel Matula.
- Dopravní značky.
Nakreslili: Petr Matula, Pavel Matula.
- Sbírka motýlů.
Nakreslili: Petr Matula, Pavel Matula.
- Herbář květin I.
Ilustrace Květoslava Híska. Z knížky Naše květiny
(Albatros 1973)
naskenovali a pro počítač upravili Mirek a Petr Olšák.
- Herbář květin II.
Ilustrace Květoslava Híska. Z knížky Naše květiny
(Albatros 1973)
naskenovali a pro počítač upravili Mirek a Petr Olšák.
- Josef Lada.
Ilustrace Josefa Lady. Z běžně prodávané
papírové sady PEXESO naskenoval a pro počítač upravil Petr Olšák.
- Fraktály.
Za použití pluginu z Gimpu pro xpexeso udělal pan Maroš Rajnoch.
- Řecká písmena.
Z fontu Symbol pro xpexeso připravil pan Maroš Rajnoch.
- Mirkova abeceda.
V gimpu vytvořil Mirek Olšák.